lördag 12 december 2015

Kallras och risgrynsgröt

Klockan är 08.00 och nere vid sjön syns två figurer vändandes en blå/röd plastbåt. Det är två minus i luften och en stilla västan krusar den ännu icke frusna vattenytan. Båten vänds, skjuts ned i vattnet och fylls med en massa utrustning. Det är dags för två gäddfiskare att under några skälvande timmar avsluta spinnsäsongen 2015. Snart kommer isen.

Under den senaste veckan har en kraftig sydvästlig vind blåst över norduppland så planen var att fiska kanter i öster samt betesfisktäta sund. Aleksander och jag tuffade ut på det köldslagna vattnet och vi förberedde oss på en kall tur. I veckan, när vi båda jobbat, var det 8+ men så fort helgen äntligen kom gjorde den det i sällskap av kallras. Otur, men det är bara att göra det bästa av situationen. I vårt fall innebar det två saker; lååååångsam tail och nöta.

På mitt beteslås inledde den nya AL-Tail som dök upp i veckan. Aleksander körde med McMio. Det var trögt och kallt, rejält. Räddningen för mina händer var Trangiaköket som fått följa med.


Även rullarna behövde tina under transport.

Påpälsad!
Aleksander fick, efter en stund, en mindre fisk och bommade ett par försiktiga pet. Jag bytte upp mig i storlek då huggen uteblev.

Cletus från Brobaits.
Men det dög inte heller. Först efter att solen fått värma upp ytvattnet en halvtimme eller så öppnades ett litet fönster och det högg till höger och vänster under en kort stund.


AL-Tail, skitmört

Aleksander med McMio-snipa.

En tvåkilos på Little Miss Ronin
Vi plockade sammanlagt sex gäddor under den korta stunden och en igelprydd trekilos blev tyvärr dagens största. Sedan tryckte sjöns osynlige vaktmästare på av-knappen och fisket tvärdog. Men sju fiskar var fler än vad vi förväntat oss efter nattens kallras. Synd bara att de större inte lät sig lockas.
 

Vacker decemberdag med is intill vassen.
När fisket dog insåg vi också att det redan varit lunchtid en stund. Kurrande magar välkomnade varm risgrynsgröt. Klart underskattad mat på sjön.


Vi bröt vid ett-tiden då andra bestyr kallade. Spinnsäsongen 2015 var därmed officiellt över och båten drogs åter upp på land för vinterförvaring. Nu väntar ismete efter helgerna, om vädret vill. Vem vet, kanske det blir som i början av 2014? Då spinnfiskade jag på öppen sjö den första januari...

Skitfiske på er, så länge!

P.s Nyss avslutades Karma-auktionerna. Galet lyckat! Det ska bli intressant att höra slutsumman. Det är oavsett en rejäl slant som Fishjoin skickar vidare till Unicef. Fantastiskt! Min auktion slutade på 4150:-. En summa jag är oerhört nöjd med och som gör mig lite stolt. Tänk att någon är villig att skänka så mycket pengar till välgörande ändamål för att få fiska med mig. Hur kul som helst!

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar