söndag 1 november 2015

Abborre med Dagunista

Igår tog jag en sväng söderut, till huvudstaden. För någon månad sedan skrev jag till Daniel "Dagunista" Sundin på Instagram och undrade när han tänkte lära mig abborrfiske, egentligen. Trots min oförskämdhet att bjuda in mig själv så styrde vi till slut upp ett pass. Igår var jag alltså inbjuden på en heldag i abborrens tecken.

Fet motor med tryck, respekt!
Vi utgick från Saltsjöbaden och drog österut. Ett antal platser scannades med ekolodet men de där riktiga molnen med betesfisk eller klumparna med abborrar hittades inte.

Daniel söker
Det var bara sporadiska mindre ansamlingar med borrar som dessutom vägrade att hugga på våra jiggar. Efter ett par timmar plockade jag fram gäddspöet medan Daniel fortsatte att söka borre. En mindre följare som nafsade i tailen på min Syndromtail blev det enda resultatet för min del innan lunch. Daniel tog på samma tid två snipor på abborrjigg.

Foto: Dagunista
Efter en stärkande och värmande gulaschsoppa som Daniel haft med sig blev det mer fokus på gädda en stund. Jag provade runt lite med Syndromtail, Headbanger Whiplash, Abstain Swimmer, Mcrubber och Lucy. Till och med en Salmo Slider åkte på - ett tecken på tröghet...

Lucy, Foto: Dagunista
Gäddsessionen gav två mindre fiskar till Daniel på Mcrubber och jag stod ännu tomhänt. Det var fruktansvärt trögt men vi nötte glatt vidare. Det var först när vi körde ett sista abborrförsök på slutet som jag också fick känna sprattel i spöet. Vi hittade ett gäng borrar som också de var extremt tjuriga men en handfull lockades till hugg.

Foto: Dagunista

Ett utav huggen betedde sig konstigt. Först lätt och försiktigt för att sedan bli rejält tungt på lätta grejor. En stadig gädda syntes under båten och Daniel började att förbereda håven för fisken som kanske låg runt 5 kilo. Men plötsligt släppte den och upp kom en abborre med jiggen i munnen.

Vi jiggade på ett tag men det blev bara fem abborrar innan det var dags att runda av.



Åter vid båtplatsen. Grymt trevlig båt att åka i och fiska ifrån; Silver Hawk.

Stort tack Daniel för en kanondag i Stockholms skärgård. Visst, det var trögt något fruktansvärt men sådant är ju fisket ibland. Och det var inte mindre trevligt för det. Dessutom är revanschen redan inplanerad...

Skitfiske på er, så länge!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar