söndag 25 oktober 2015

Årets längsta gädda och fiske med Freddan

Dag 1

I fredags var det äntligen dags; Freddan kom på besök från Småland för en helg i gäddans tecken. Fredag eftermiddag/kväll och en heldag på lördagen, löd planen.
Vi möttes upp vid 14-tiden hemma hos mig, bytte om, kokade kaffe och kastade oss iväg, sjukt taggade.

Det lågtryck som legat ett par dagar över norra uppland växlade tillfälligt under fredagen till ett mindre högtryck så solen gjorde oss sällskap på sjön. Men som tur var gjorde också vinden det.

Drifterna började och på mitt beteslås inledde ett originellt bete. För ett tag sedan blev jag nämligen kontaktad på Instagram av Headbangerlure. De undrade om jag ville provfiska en prototyp; en större variant av deras tidigare Headbanger, denna tänkt till gädda. Efter att ha sett den extremt irrationella och lockande gången på ett filmklipp så tackade jag genast ja. I torsdags kom den, lägligt nog.

Headbanger Whiplash
Tack vare huvudformen som trycker undan mycket vatten samt ledningen mellan huvud och kropp är gången på detta bete helt galen! Slingrande, ryckande och irrationell - och då när jag bara vevade monotont. Men i slutänden är det ju gäddorna som ska gilla gången. Och det gjorde de. Efter bara 20 minuter small det på ordentligt.


En hungrig fisk på 100 cm prick och 5+
Strax därefter tog jag en mindre fisk också på samma bete, vi bommade några fiskar och sedan var det tydligen god natt. Det korta fredagspasset gav inte mer men det räckte bra. Freddan var äntligen på besök, ett prototyp-bete visade sig vara grymt och en meterfisk fick bli avkrokad. Bra start på fiskehelgen! 
För den som blev intresserad av prototypen ovan kan jag meddela att den är planerad att lanseras under våren 2016. Whiplashen kommer att finnas i en flytande variant som jobbar på 0,5 meters djup (den jag har) samt en suspending som går ned till 1,5 meter. För mer information samt filmklipp på gången hänvisar jag till länken ovan.   

Freddan spanar...

... på vacker solnedgång.
Dag 2

07.30. Solen har inte riktigt letat sig upp ännu och en kylig morgon ligger över sjön. En sydlig vind sveper in och för med sig ännu mer gråa moln. Vid båtplatsen står tre taggade och förväntansfulla gäddfiskare och packar ned sig i den påtagligt trånga båten. Undertecknad, Freddan och Aleksander tuffar ut, sicksackandes igenom det låga vattenståndets växtlighet. Det skulle bli en bra dag.

Vi började i en passage där det ofta samlas mycket betesfisk vid den här årstiden. På beteslåsen satte vi samtliga, utan att kolla vad de andra valt, firetiger-beten. Jag med Whiplashen, Aleksander med en Pig Shad Jr och Freddan med en soft 4-play, 19 cm. Det var den sistnämnda som levererade först.

Dagens första och Freddans största för i år; precis över 100 cm och 5,9 kilo. Skaplig skalle!
Grym start och klart bättre än förväntat efter nattens minusgrader. Gäddorna var verkligen på hugget från start och Freddan tog ytterligare en mindre och så även Aleksander.


Min Whiplash samlade på sig för mycket spenat trots att den bara går 0,5 meter djupt. Det blev byte till en Syndromtail målad av Caesar Lures, den i papegojkostym med en fluogul Knorren från Piggking. Den jobbar strax under ytan med riktigt trevligt häng vid vevstopp.


Jag nötte vidare med långsam hemtagning och många vevstopp utan resultat.  



Det var först en timme senare, när solen sakta letade sig igenom de mörka molnen, som det tog stopp i andra änden av linan. Ett tungt hugg följt av djupa huvudskakningar. 
-Stor fisk, tjoade jag och Aleksander plockade fram håven. Efter en ganska snabb och problemfri drillning låg äntligen en stor fisk i håven igen.

8,6 kilo...


... och 108 cm.
Årets längsta och näst tyngsta gädda för min del var ett faktum. En vacker fisk i god kondition. Lycka! Releasen av denna fisk blev som ett startskott för Freddan. Ett sniprace utav rang satte igång och jag och Aleksander var blott åskådare när Freddan drog fisk efter fisk.


En i mängden! Som synes på bilden så är växtligheten alltför närvarande fortfarande. Det värsta syns inte; den slemmiga gegga som gömmer sig lömskt strax under ytan. 
Även Aleksander drog ytterligare en mindre fisk, jag brände en och Freddan fortsatte att bända. När vi frusna och hungriga gjorde ett strandhugg för lunch hade han hunnit dra åtta fiskar sammanlagt. Han stod för flest landade gäddor under de två dagarna men mest imponerande var att han aldrig bytte bete. Och då menar jag; inte en enda gång! Respekt!

Efter varm ärtsoppa, kaffe, fikabröd och cigariller var vi redo för rond 2. 
Vi fiskade i en fruktlös timme innan Aleksander var tvungen att avvika. Efter att ha lämnat av honom återvände vi till samma område där morgonen inletts med hopp om att fler bättre fiskar hade blivit på hugget igen. Det var trögt i solskenet och det dröjde en god stund innan en fisk åter kunde avkrokas. Innan dess hade jag en meterfisk som bara betraktade mitt bete på tio cm avstånd utan att hugga. Ett par frustrerande bomhugg avverkades också innan min andra fisk för dagen landades.   

CL-Shad 18 från Caesarlures, i guldglitter/svart gjorde jobbet.

En kraftigt sargad och något medtagen fisk på strax över 4 kilo. Undrar vad som orsakade de skadorna? Fotograf Freddan struntade i det där med rak horisont...
Vi tog varsin mindre fisk till men sedan var den mycket trevliga och lyckade fiskelördagen över. Freddan var tvungen att styra hemåt med sina 45 mil att avverka. Sammanlagt 16 gäddor på de två passen, tre meterfiskar, årets för mig längsta och Freddans årsbästa = så jäkla roligt! Tack Freddan och Aleksander för gott sällskap! Jag hoppas innerligt att vi kan sy ihop fler gemensamma pass inom snar framtid.

Skitfiske på er, så länge!

    


  



     

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar