lördag 9 maj 2015

Spontanbesök av Pikecandy

I morse kom en ny bekantskap åkandes från norra stockholmstrakten. Christian "Pikecandy" Asp dök upp vid åtta-tiden på samma plats där jag brukar möta upp mina fiskegäster varpå vi åkte i procession mot båtplatsen. Väl framme, när jag packade ur bilen och skulle sätta på mig Syndromtröjan, kastade Christian över en påse. En gå-bort-present!

Riktigt skön tröja med coolt tryck...

... för att inte tala om storleksangivelsen i kragens insida! Stort tack för den!
Med ny tröja på packade vi i båten och begav oss till ett sund som levererat bra fiske under efterleken förra året och även på de senaste passen. En starkt lysande sol hängde över vattnet som krusades lagom av en stadig sydvästlig vind.

Under transport.
På mitt beteslås hamnade en Abstain Swimmer i Golden Shiner, mördarfärg i solsken hos mig. Det gick inte många minuter innan den första fisken var landad.


Inom tio minuter eller så hade jag tagit ytterligare en mindre fisk. Både jag och, kanske framförallt, Christian började ifrågasätta mitt sätt på vilket jag agerade värd och guide. Christian fick dock snart nog också en fisk men den betedde sig ganska underligt.

Inte så märkligt. Hela käken på ena sidan var bortsliten, förmodligen av en större gädda. Fisken var kraftigt medtagen och undernärd och fick därför barmhärtighetsavlivas. 
Kasten efter högg det ordentligt på min Abstain Swimmer.

Dagens tredje, sista och största för min del. Ca 95 cm med ett hyfsat huvud.
Passet hade börjat riktigt bra med fyra landade gäddor inom en halvtimme. Men den förhoppning som då skapades om ett riktigt bra fiskepass grusades tyvärr. Det tvärdog, trots skaplig vind och fina drifter, som om någon tryckt på en knapp. Under resterande 5,5 timmar fick jag noll gäddor på gäddutrustningen (det mesta testades) och en minisnipa på abborrjigg. Christian däremot plockade hela två gäddor till under samma tid. Galet trögt!

En liten på Wingman Curly...

...och en större på någon grön jerktail (minns inte vilken).
I brist på huggande gäddor och abborrar så fick vi istället njuta av härligt väder, trevligt sällskap och god lunch i form av pulled pork, tomatsalsa och grönsaker i tortillabröd.

Pikecandy hugger in!
Redan vid 14.30-tiden var det dags att bryta upp då jag hade en dotter att hämta vid tåget. Ett mycket trevligt men stundvis löjligt trögt pass var över men vi bestämde att återses vid "min" sjö för revansch under höstfisket, om inte förr. 

Skitfiske på er, så länge!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar