lördag 30 maj 2015

Passet man inte ville avsluta

Fredagar sägs ju vara veckans bästa dag. Om det stämmer eller inte låter jag vara osagt men fredagar blir oavsett ännu bättre när de avslutas på sjön. Och inte minst med ett sådant fiske som denna dag bjöd på. Jag fick också sällskap av Aleksander som lyckats hitta en lucka och kunde följa med ut på en kvällstur. Trevligt!

Jag tjuvstartade redan vid 15-tiden medan Aleksander skulle komma strax innan 17.00. En rejält kraftig sydlig vind slet tag i båten redan från start och drifterna gick väldigt fort trots drivankaret. Men det gjorde visst inget för gäddorna var som helt galna ändå. Efter en kvart hade jag haft fyra kontakter varav två avkrokade, en mindre och en 3:a.


Båda högg på Abstain Swimmer i Golden Shiner som glittrar fint i solskenet. Tyvärr bet en liten fisk av paddeln så gummit fick pensioneras i förtid och blev utbytt mot en Mcrubber, Firetiger. Gäddorna fortsatte att hugga i blåsten och det blev några till innan Aleksander kom till bryggan för att bli upphämtad. Dessvärre hann ännu ett bete gå förlorat innan dess.

Riggen och gäddan kom in till båten men Mcrubbern var bortsliten.
Med Aleksander i båten tog vi oss till nya drifter. Gäddorna var verkligen på g och vi tog ett flertal mindre fiskar på Abstain Swimmer, AL-Tail, Mcrubber och även spinnerbait från Rocknroll Baits.

Hyfsad spinnerbaitgädda!
Gemensamt för alla var att de högg så stenhårt att vi fick hålla hårt i spöna. Riktigt roligt med så starka fiskar i det varma vattnet. Nästan ofattbart att det redan är 16 grader varmt trots den uteblivna vårvärmen i maj. Det märks också på näckrosorna som växer i en rasande fart. Det är slutspurten nu, innan sjön växer igen för sommaren.

Drifterna fortsatte i för hög fart och gäddorna högg till höger och vänster. Vi kom in på ett område som normalt sett är intressant under sensommaren/hösten men som tidigare inte gett så mycket under efterleksfisket. Det var då, det! Mängden fisk som stod där nu var smått galen och medelvikten klart godkänd. Den första finare kontakten kom när jag förväntade mig det men ändå inte!?
-Det känns hett här, jag kan liksom visualisera hur jag nu tar en meterfisk, sa jag på skoj och släppte fokus från mitt bete när det närmade sig båten. Smack, sa det och mothugget missades i okoncentrationens stund. Jag såg gäddans huvud som skakade sig loss ur krokarnas grepp och det kunde mycket väl ha tillhört en meterfisk. Snopet och roligt på samma gång.

Passets sista timmar tillbringades i denna del av sjön där drifterna togs om och sedan om igen. Abstain Swimmer från TN-Lures var kvällens vinnare och levererade Aleksanders tre toppfiskar.




Dagens största.
Jag tog också några halvfina på samma modell men istället för Transformer-färgen så körde jag med helvit.


Min toppfisk för dagen föll för en Lucy från Esoxgear. Ett utav de beten som Steve skickade tidigare som en liten påskpresent, bara sådär.

Strömmingen till höger, den som liknar en delfin, var betet som gav mig en ganska kort men välmatad 5+.


Riktigt roligt denna kväll...

... var att se alla fiskars goda kondition.
Trots att klockan närmade sig halv tio fortsatte gäddorna att hugga, om än inte lika intensivt. Trots att ingen av oss riktigt ville så blev det dags att packa ihop och åka hem till våra familjer. Drygt tjugo gäddor krokades av och nästan lika många bommades faktiskt. Det var många försiktiga hugg som varvades med rena inhaleringar. Ett lika udda som roligt pass med tanke på gäddornas märkliga men aggressiva beteende.

Helgen ser nu mörk ut ur fiskeperspektiv men med den sena mattimmen på fiskarna så får det bli en eller ett par kvällspass under veckan som kommer. Det gäller att passa på nu, innan det gröna tar över.

Skitfiske på er, så länge!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar