måndag 15 september 2014

Att vässa sina krokar

Att ha vassa krokar på sina gäddbeten kan vara helt avgörande om fisken sliter sig eller inte under hugget eller efterföljande drillning. Jag har alltid med mig ett gäng nya extrakrokar i väskan men innan de åker fram så kommer alltid filen först. Vill man kasta en ny krok som kostar mellan 5 - 10 kronor efter att den råkat fastna bakom en sten så får man naturligtvis göra det. Det är ju trots allt den enklaste men också dyraste vägen att gå. Själv väljer jag att slipa ett par gånger innan kroken kasseras. Har man till exempel ett spinnerbait (som kan kosta upp till 200 spänn eller ännu mer) där det ju inte går att byta krok, ja då är man så illa tvungen att kunna slipa kroken för ett lyckat fiske. 

Vad ska man då använda när man vässar? Här finns det ju en del att välja på. Det finns stenbrynen, släta eller med en skåra i. Samma sak med diamantbrynen. Huruvida dessa är bra eller inte kan jag faktiskt inte svara på. Jag har enbart provat med finräfflad metallfil och kommer därför här att visa hur jag vässar med hjälp av en sådan.


Enkelt uttryckt finns det två typer av krokar vare sig det gäller enkel- eller trekrok:

Rak...

...eller böjd krok.
Slipningen av dessa två skiljer sig inte särskilt mycket åt. Jag kommer dock att visa nedan med den raka modellen.
Det första man bör göra innan slipning är att granska kroken. Är spetsen bara trubbig eller är den sned? Är kroken slipad tidigare eller är den ny? Är den slipad tidigare kanske hela godset, ända upp till böjen, måste slipas?

Ser kroken ut som på övre bilden här nedanför så kan den förvisso kännas vass i spetsen men genomträngingsförmågan är betydligt sämre än den på undre bilden. 

Detta är ofta resultatet av en tidigare slipad krok där enbart spetsen vässats.
Detta kan man gott göra den första slipningen men andra gången måste hela godset
slipas ned till formen på bilden nedan.

Hur vässar man då? Enklast är att vässa hemma och inte på sjön. Dessutom sparar man in på (för familjefadern dyrbar) fisketid. Blir kroken slö under fiske så byter jag till en som ligger i lådans "vassfack." När jag sedan kommer hem vässar jag den eller de krokar som ligger i "slöfacket."
Så här gör jag:


Kroken läggs platt mot slipen och sedan drar man försiktigt ca tre drag i riktning uppåt på bilden. Slipa aldrig i motsatt riktning, alltså mot spetsen, för då kommer du sannolikt aldrig heller att få kroken vass. Därefter gör man samma sak runt om längs kroken, dock inte på insidan där hullingen sitter. Sedan är det dags att granska sitt arbete. Blev det jämnt och rakt? För mycket eller för lite på någon sida? I sådant fall är det bara att korrigera. Värt att tänka på är filens förmåga att snabbt få bort material. Ta det alltså försiktigt i början innan vanan sitter i fingertopparna.


Innan slipning av ena sidan

Efter slipning längs hela godset (även spetsen är slipad trots att det inte ser så ut på bilden)
När krokens hela gods är vässat vinklar man ned spetsen lite mot slipen och drar försiktigt. Även detta görs runt om hela kroken (ibland även på hullingsidan om det krävs för att få en jämn spets).

Ju mindre vinkel desto bättre.
För att testa resultatet av ens arbete finns det olika metoder. Många sätter spetsen mot nageln för att se om den direkt biter sig fast eller inte. Denna metod är lite missvisande enligt mitt tycke så därför föredrar jag att använda fingertopparna. Jag tar kroköglan med höger hand och placerar sedan tre av vänsterhandens fingrar på krokspetsarna. Därefter drar jag lätt i kroken för att se om spetsarna genast fastnar i hudens tunna, yttre lager.



Om kroken omedelbart biter sig fast och även kan hänga kvar i det yttre
hudlagret så har man lyckats; kroken är dugligt vass. 
Värt att notera är nackdelen med en vässad krok. Det finns bara en och det är godsets ökade förmåga att rosta. Vill man vara extrem (vilket jag inte är) kan man faktiskt smörja in dem med matolja, har jag hört. Personligen känns detta som överkurs på ett föremål som kostar under tio kronor.

Lycka till med vässningen och misströsta inte om du råkar fila sönder ett par krokar; träning ger färdighet!

Ha nu ett riktigt skitfiske, med vassa krokar!






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar