lördag 29 mars 2014

Gummi vs Jerk



Tidig morgon i slutet av mars. Solen lyser redan starkt över det lätt krusade vattnet. En båt skär ytan i sin färd mot sjöns norra del. Delen där en åmynning finns och där ett syndrom tidigare haft ett gädd-eldorado. I båten sitter dock två personer, för ovanlighetens skull. Förutom undertecknad så var även en Alexander med på passet.
Han hade svarat på fiskesnacksannonsen där jag efterfrågade båtsällskap och det fick jag således idag. En trevlig bekantskap och en kompetent gäddfiskare.

Vi började som sagt i de norra delarna av sjön för att se om större fisk intagit positioner i grundområdet inför leken. Som rubriken antyder så körde vi en högst inofficiell "tävling" med gummi vs jerk. Nu körde jag visserligen mest tailar då shadarna inte ens lyckades få ett pet.
Jag har ju inte riktigt lyckats knäcka koden för de större gäddorna denna tidiga vår så det skulle bli mycket intressant att se vad jerk kunde leverera.

Vi började ganska snabbt att plocka ett par små fiskar i var. Alex började med Big Bandit "skitmörten" och jag med TN-Tail i firetiger med röd bigtail. Det visade sig snart vara väldigt trögt och svårfiskat. Då solen lös starkt var vi beroende av vinden som dessvärre mattades av ju längre dagen gick.

Vid passets slut hade vi krokat av dryga tio gäddor och ett par som krokade av sig själva vid båtkanten. Några pet och följen blev det också där det mest anmärkningsvärda var två stycken 1++ kg abborrar som hängde efter Alex Buster Jerk.
Jaha hur slutade då tail vs jerk, kanske ni undrar? Alex och hans jerks tog störst, minst och flest. Det var ingen förkrossande seger men ändock en seger. Dryga 6,5 kg för Alex




och ca 4,5 för mig. Min egna lilla seger var dock att båda mina största (eller minst små) högg på hemsnidat.


ca 4,5 kg...

...och runt 3 kg på egna tailbeten







































Det var en trevlig tur med fantastiskt vårväder (dock inte gäddväder) och klart uppskattat med sällskap i båten. Det får lov att upprepas, tycker ett syndrom.

Skitfiske på er, så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar