måndag 10 februari 2014

King of Mälaren 2014 - revansch för ett övertänt syndrom?


Äntligen är datumet släppt! Lördagen den 3:e maj är det så dags för gäddfisketävling igen. I höstas var jag med för första gången och blev rejält biten trots magert resultat. En mycket trevlig och välorganiserad tillställning var det då och blir så säkert igen.

Som jag berättat bland mina första inlägg på denna blogg så återuppväcktes jag som gäddfiskare för mindre än ett år sedan. Dessförinnan hade jag bara fiskat ett par pass per år de senaste femton, tjugo åren. Innan det (alltså mellan 87 - 95) var jag pikejunkie, om än inte lika hårt som nu.
När jag, förra sommaren, fiskade massor så tittade jag förstås även på många youtubeklipp samt läste mycket om fiske och fiskare på nätet. Det handlade en hel del om tävlingar och jag kunde inte riktigt förstå det där. Att tävla i gäddfiske? Man är ju ute på den konstanta jakten efter hugget med stort H. Drömgäddan som halvt sliter spöt ur handen på en. Hugget som får adrenalinet att pumpa och pulsen likaså. Varför ska man då samlas med 99 andra båtar som kanske tar de bästa ställena och konkurrerar i största allmänhet?

I november förra året ville jag ta reda på det svaret och nästlade mig in i King of Mälaren (för att läsa om det äventyret tryck här). Det var så jäkla kul, helt enkelt. Det var svaret.
Jag har aldrig varit någon tävlingsmänniska men instinkter väcktes när startskottet gick. Inte en chans att jag missar vårens tävling, tänkte jag och började att prenumerera på tävlingens nyhetsbrev. Varje gång mobilens mail-ljud låtit de senaste veckorna har jag snabbt kollat för att hänga med. Reklam, farsan, reklam, veckobrev från barnens lärare, reklam... WTF!

När så datumet till slut släpptes tidigare i kväll så var jag milt uttryckt övertänd. Tänk er en man som suttit ensam på en öde ö i två år. Plötsligt dyker en vansinnigt vacker kvinna upp, fullständigt naken och erbjuder mannen sin vackra kropp (ja, jag vet att det aldrig skulle hända och att liknelsen kanske är fånig, omogen och mansgrisig men detta är mina hypotetiska ord). Mannen blir så till sig att allt är som över innan det ens börjat, så att säga. Ungefär så gick min team-anmälan till och jag vill understryka ungefär. Resultat ser ni på bilden nedan. Nu är det bara att vackert vänta i 2,5 månader. Mycket hinner förstås hända tills dess och många gäddor har hunnit krokas. Spinnsäsongen kan ha börjat igen, det verkar vara en sådan vinter. Skitfiske på er!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar